Panduan Makan Minum Sebelum Senaman

Info Alpha LIpid SDII – Panduan Makan Minum Sebelum Senaman

Untuk pastikan senaman anda berkualiti, anda perlu mahir dalam bezakan keperluan pre dan post-workout yang bergantung kepada objektif senaman.

Nak bakar lemak semasa bersenam?

Sekiranya matlamat anda untuk membakar lemak semasa bersenam, elakkan makanan dan minuman berkarbohidrat beberapa jam sebelum/semasa senaman kardiovaskular (jogging, aerobik etc). Tapi pastikan intensiti senaman tersebut tidak tinggi atau dalam lingkungan 60% kadar maksima degupan jangtung. Contoh senaman yang sesuai uphill brisk walking.

Tapi hat-hati: Pembakaran lemak semasa senam tidak secepat pembakaran glycogen, jadi performance atau kemantapan bersenam akan berkurangan.
 

Senaman untuk tingkatkan stamina?

Kalau anda gemari senaman seperti High Intesiti Interval Training (HIIT) atau aerobik impak tinggi, anda harus mengambil hidangan sebelum bersenam untuk memenuhi bekalan glycogen sebagai sumber tenaga. Tanpanya, badan tidak sempat untuk membakar lemak dan terpaksa gunakan glycogen yang terkandung dalam otot. Anda rugi. Kadar degupan jantung anda untuk senaman HIIT ini boleh memcecah 80-90%.

Senaman Pemberat

Untuk senamam pemberat atau weight trainingwajib makan sebelum. Samalah seperti senaman intensiti tinggi (i.e. HIIT), badan tidak sempat untuk pecahkan lemak sebagai sumber tenaga dan perlukan tengaga yang cepat daripada belakan glycogen badan. Jadi makan atau minum dalam 30min sebelum dan selepas bersenam. Untuk senaman pemberat, saya syorkan nisbah protein:karbohidrat dalam 1:2 (kalau 10g protein, ambil lah 20g karobhidrat). Pilih kombinasi karbohidrat yang mudah dan yang lambat hadam supaya ada bekalan sepajang masa. Saya juga syorkan minum air berglukos semasa bersenam tetapi kepekatannya tidak sepekat air isotonik biasa. Campurkan air untuk kurangkan kepekatan.

..saya syorkan minum air yang berglukos semasa bersenam tetapi kepekatannya tidak sepekat air isotonik biasa…

 

Apa-apa pun jangan sesekali lupa atau abaikan keperluan air semasa bersenam. Hukumnya wajib, tak kira objektif senaman. Lagi-lagi dengan cuaca iklim Malaysia yang panas lembap.
 
Sumber : kevinzahri.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s